Musik

Telefonindustrins fascination av ljud & högtalare—goda nyheter för musiker

Att musik och mobila telefoner är nära partners är ingen hemlighet för någon. Ända sedan iPodens introduktion har mobila enheter värderat musik allt högre och idag räknas en telefon nästan inte ens som en telefon utan en fullt fungerande, och välfungerande musikspelare inbyggd.

Tidigare behövde man bära runt på Freestyles, CD-spelare och MP3-spelare. Idag bär man inte något annat än ens mobiltelefon. Som musiker är detta oerhört positiva nyheter för en, då det betyder att musik är allt mer tillgängligt för allmänheten och man som musiker når en betydligt större marknad än man någonsin tidigare gjorde.

Förr i tiden var det en syssla att köpa musik. Man behövde ta sig till närmaste musikaffär, lyssna på musik och eventuellt upptäcka nya artister. Hittar man en artist man gillar behöver man därefter köpa ett album eller en singel och dessa kunde kosta hundralappar. Var man således intresserad av att storhandla musik eller ”köpa 50 nya låtar att lyssna på” så innebar det en massa pengar och mycket pengar åt köpen.

Detta bidrog naturligtvis till att färre musik köptes, färre människor upptäckte ny musik och musikindustrin var således i händerna på ett fåtal skivbolag som hade enorm utsträckning och som kunde göra stjärnor på löpande band.

Idag ser världen lite mer annorlunda ut. Det största hotet musikindustrin ser nu är en brist på Internetuppkoppling, iPhone 7 skal som täcker iPhonens högtalare eller individer som helt enkelt väljer att inte prenumerera på en streamingtjänst. Utöver dessa hot finns exakt inga andra. Musikindustrin har en utsträckning som den aldrig tidigare hade och musikälskare har tillgång till musik som de aldrig tidigare haft.

Vill man lyssna på musik kan man helt enkelt prenumerera på en streamingtjänst som husar alla världens låtar i en och samma plats. Man betalar en månadskostnad och har därefter tillgång till alla världens låtar utan något mer arbete. Kan det blir bättre än så?

Olika streamingtjänster för olika människor

Utöver det faktum att alla har tillgång till olika streamingtjänster idag så finns det också fler streamingtjänster än någonsin tidigare att välja mellan.

Många vill inte betala något för musiken utan väljer hellre att helt enkelt lyssna på reklam mellan låtarna för att slippa den återkommande månadskostnaden för programvaran. Detta är inget negativt i sig och är ett fullt fungerande sätt att lyssna på musik. Likt radion som en gång i tiden var oerhört populär i var bil i Sverige, så kan man helt enkelt lyssna på musik gratis idag med alla de olika streamingtjänsterna, och då och då spelas en reklamsnutt upp som man lyssnar på, på samma sätt som man gjorde med radion, och därefter fortsätter musiken igen. Helt utan någon som helst kostnad.

Vill man också aktivt lyssna på musik kan man använda sig utav gratistjänster som YouTube. Även dessa tjänster använder sig utav reklam för att gå runt, vilket innebär att innan en låt börjar lyssnar eller tittar man på en 5 sekunder lång reklamsnutt och därefter kan man lyssna på musiken utan avbrott.

Vill man dock lyssna på musik utan någon som helst huvudverk finns det tjänster som Apple Music, Spotify och Tidal som gör det enkelt för en. Man betalar då helt enkelt en månadskostnad och har därefter tillgång till streamingtjänsternas ofantliga bibliotek av musik. Man kan lyssna så mycket man vill och behöver inte betala något för enskilda låtar eller album. Det kan inte bli bättre än såhär. Inte för artister, inte för musikindustrin och inte minst för musikälskare.